torsdag 5. august 2010

Sommar på fjellet

Her ein dag i forrige veke drog ungane, mamma og eg på overnattingstur til stølen vår. Me hadde ein nydelig dag på fjellet.


Ungane storkoste seg, dei plukka krekling, sprang og leikte gøymsel mellom stølsbuene, tissa på utedo, leikte med båtar i bekken, ja dei bada tilogmed i dammen.









Så lette på foten,
opp på alle små toppar,
kappløp ned til stølen,
balansere på glatte steinar i bekken,
plask uti dammen.

Tenk om ein kunne få være fem år igjen.






På stølen har me ei TROLLEBRU, jada under den der bur trollet, Vemund han går forsiktig over, han er litt redd og vil ikkje vekke opp trollet. Men Ingvar og Sigve, dei trampar hardt i brua, mens dei syng bukkenebrusesangen.








Sangen er slik:

Lille bukken Bruse trippet over trollebru.
Nå tar jeg deg sa trollet og var så grum i hu.
Nei og nei, ta ikke meg, jeg er redd og liten jeg!
Den som kommer etter mye mere metter.

SÅ GÅ DA SA TROLLET.

Mellom Bukken Bruse trippet over trollebru.
Nå tar jeg deg sa trollet og var så grom i hu.
Nei og nei, ta ikke meg, jeg er redd og liten jeg!
Den som kommer etter mye mere metter.

SÅ GÅ DA SA TROLLET.

Største Bukken Bruse trampet over trollebru.
Nå tar jeg deg sa trollet og var så grom i hu.
Jeg er ikke redd for deg, bare kom jeg stanger deg!
Og pang og pang det skramlet, stygge trollet ramlet!

Store Bukken Bruse stanget trollet ned i vann.
Nå går bukken Bruse så gla til setervang.
Nå er denne visa slutt, bukkene går ofte ut,
danser over brua, opp til seterstua!


Denne dagen lever me lenge på :-)
Fortsatt god sommar!

2 kommentarer:

  1. Det ser helt fantastisk ut, Ida!!
    Tenk - fra rekkehus i Oslo til dette! :-)

    SvarSlett
  2. takk for de fine bloggen din fantastisk er min beste likte mye
    hilsen fra Bulgaria

    SvarSlett